SEO – Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi lisää yrityksesi verkkosivujen näkyvyyttä Googlessa ja ohjaa sivustollesi oikeanlaista liikennettä. Useimmiten tämä tarkoittaa ostavia asiakkaita. Optimoinnilla pyritään nostamaan verkkosivua Googlen hakutuloksissa ilman ostettua mainontaa.
Hakukoneoptimoinnin työvaiheet
- Tutkimus
- Sisällön tuotanto
- Tekninen työ
- Tulosten seuranta
- Raportointi
Tutkimus
Tutkimuksella selvitetään ne avainsanat / lauseet, joilla potentiaalisten asiakkaiden ajatellaan hakevan yrityksesi tarjoamaa sisältöä Googlesta. Sen lisäksi että asetutaan asiakkaan asemaan, seurataan myös keskustelufoorumeja sekä kilpailijoiden sivuja ja niiden sijoittumista hakutuloksissa.
Sisällöntuotanto ja tekninen työ
Sivuston teksti- ja kuvasisältöä muokataan niin että tärkeimmät avainsanat varmasti löytyvät. Tämä työ koskee esimerkiksi sivurakenteen muuttamista otsikkotasolla, asiasisällön lisäämista ja kuvien nimeämistä. Sivuston jokainen alasivu optimoidaan erikseen, käyttäen kunkin sivun omia avainsanoja. Sisältöä tulee päivittää säännöllisesti.
Sivuston sisällä on rakenteessa myös useita kohtia, jotka eivät näy päällepäin. Esimerkiksi sen lisäksi että kuvat nimetään oikein, niille luodaan myös ns. alt-tekstit. Google ei suoraan osaa tulkita kuvia vaan niiden yhteydessä tulee olla sanallinen selitys, joka kertoo mitä kuva esittää. Tämä parantaa hakukonenäkyvyyttä.
Sisällön lisäksi hakukonesijoitukseen vaikuttaa myös sivuston tekniikka. Google arvostaa hakutuloksissa sivustoa, joka on oikein rakennettu ja latautuu nopeasti. Sivun latautumista saadaan parannettua optimoimalla kuvien kokoa. Sivuston responsiivisuuteen on myös syytä kiinnittää huomiota tänä päivänä enemmissä määrin. Sivuston tulee toimia moitteettomasti mobiililaitteillla.
Tulosten seuranta ja raportointi
Hakukoneoptimointia kannattaa suorittaa systemaattisesti, pidemmällä aikavälillä. Toimenpiteiden tuloksia seurataan säännöllisesti ja raportoinnin avulla jatketaan sivuston kehitystyötä. Seurannasta saatujen tulosten perusteella sisältöä muutetaan tarvittaessa, jotta saat jatkossakin hakutulossijoituksesi nousuun.
Optimointi ei ole suoraan avain huipulle vaan sitä toteutetaan usein jatkuvana työnä.