Uuden yrityksen visuaalinen ilme. Aloituspalaverissa käytiin läpi tavoitteet ja kohderyhmän tarpeita. Projekti sisälsi logon suunnittelun, verkkosivut, käyntikortin sekä Facebook sivujen ulkoasun. Lisäksi toteutettiin visuaalinen ohjeisto. Hyvä visuaalinen ohjeisto on kannattava sijoitus pitkälle tulevaisuuteen. Se säästää yrittäjän aikaa. Se ohjeistaa miten logo ja muut grafiikat toimivat eri alustoilla. Se on tärkeä työkalu kun yritys tilaa tuotteita tai palveluja joissa esiintyy yrityksen logo tai muuta sen viestintää. Tässä projektissa toteutettiin myös fonttien valinnat, värimaailman valinta, lehtimainospohja, malleja asusteista, Open Graph, auton tarroitussuunnitelma, ym.
www.saminnuohouspalvelu.fi
Samin Nuohouspalvelu on vuonna 2021 perustettu yritys. Palveluihin kuuluvat:
Tulisijojen ja savuhormien nuohouspalvelut Lämmityskattiloiden puhdistukset Pienten tulisijojen ja savuhormien korjaus- ja huoltopalvelut Tulisijojen ja savuhormien tarkastukset Lakisääteiset nuohoukset Kiukainen, Panelia ja Köyliö alueella!
Logon suunnittelussa keskityttiin selkeyteen ja yksityiskohtaan joka viestii yriyksen ydinpalveluista. Tikapuut kiivetään päivän mittaan useasti jotta päästään nuohoamaan asiakkaiden piiput ja hormit. Vaikka yrityksen nimi on pitkä, saatiin logosta mielenkiintoinen ja luettava pienenäkin. Lisäksi logo toimii hyvin some-kanavissa.
Verkkosivut toteutettiin "Mobiili edellä", jolloin sivuston ulkoasu on selkeä myös puhelimen näytöllä katsottuna. Perustason hakukoneoptimointi (SEO) auttaa kun alan palveluja haetaan verkosta lähialuieden nimillä tai henkilö nimellä. Sivuston Webclip-kuva asetettiin myös paikoilleen 256x256 pikselikoossa. Webclip on kuvake joka tulee mobiililaitteiden aloitusnäytöille kun sivuston pikalinkki halutaan ladata aloitusnäytöille esim. älypuhelimeen. Lisäksi sivustolle upotettiin Facebook feed jolloin kaikki julkaisut näkyvät heti myös www.saminnuohouspalvelu.fi -sivustollakin. Julkaisut näkyvät siis myös niille joilla Facebook-palvelua ei ole käytössä. Sivustoa eläivöitettiin myös lyhyellä videolla.
Värimaailma tulee noesta, tulesta ja tuhkasta. Oranssista väristä suunniteltiin tunnisteväriä, jota mm autossa hyödynnetään.
Logon fontti on erikoinen ja mieleenjäävä. Vaikka isot ja pienet kirjaimet ovat tekstissä sekaisin fontti on erittäin luettava, myös pienenä. Otsikkofontiksi valittiin samanhenkinen, kuitenkin vähän "terävämpi" versio. Leipätekstinä toimii monitoiminen Open Sans - se on toimiva sekä verkossa että printissä.
Lehti-ilmoitukseen kannattaa sijoittaa suunnittelutunteja. Aidosti musta (ilman lisävärejä mustassa) antavat ilmoitukselle erittäin tarkan lopputuloksen. Tehostevärinä oranssi on ns. "komppivärinä". 100% yellow sekoitettuna magentaan luo mainokselle tasaisen oranssin jonka päällä musta teksti toistuu myös terävästi.
Logo kahvimukissa.
Käyntikortti on vielä nykyäänkin tärkeä työkalu markkinointiin. Varsinkin nuohousalalla asiakkaille on hyvä jättää tieto nuohoojan tiedoista. Käyntikortista tehtiin kaksipuolinen ja päällystettiin painatuksen jälkeen mattalaminoinnilla.
Eri käyttökohteita. Visuaalinen ohjeisto antaa selkeät ohjeet brändin visuaalisesta käytöstä eri tarkoituksissa. Suunnitelma sisälsi myös liikelahjaidean tulitikkujen muodossa.
Open Graph asetusten luonti ja suunnittelu. Open Grap on kuva ja teksti joka otetaan verkkosivuilta automaattisesti aina kun yrityksen verkkosivuosoite julkaistaan sosiaalisessa mediassa, esim Facebookissa. Tähän panostamalla helpotetaan julkaisujen yhdenmukaisuutta myös silloinkin kun joku muu, kuin itse yrittäjä julkaiseen verkkosivuosoitteen sosiaalisessa mediassa. www.saminnuohouspalvelu.fi Open Graph asetukset voidaan luoda myös sivukohtaisesti jolloin kaikilla verkkosivun alasivuilla on omanlaisensa kuva ja teksti.
Facebook-sivun luonti yritykselle. Julkaisujen luonti ja ylläpidon luovuttaminen yrittäjälle.